onsdag 15 juli 2009

Den oglamorösa sanningen

Jag läser Vi Föräldrar. En präktig, ordentlig tidning med en rad handfasta tips för nybörjarföräldrar. Inte så sexig, men det är ju det jag har brittiska Vogue till.
Jag blir nämligen stundtals otroligt provocerad av kändismammorna i exempelvis Mama. Det är mammamotsvarigheten som att dingla med en benig skådespelerska framför en tonårsknubbig tjej. Gärna med citat av skådespelerskan som ”jag äter hamburgare varje dag” och ”jag tränar aldrig”.
Sanningen? De ljuger förstås.

Och ljuger, det gör svenska kändismammor med. Men några få undantag. De ljuger på samma sätt som du och jag gör när någon på stan frågar hur det är. ”Bra” svarar vi glatt, även om vi är yra av sömnbrist och blodsockerfall och har tillbringat morgonen med att torka upp både det ena och andra.

I vissa fall går lögnen djupare än så. Trasiga relationer poleras upp till perfektion, tragiska historier om missbruk göms undan. Allt för den ack så viktiga fasaden.

Gud, gener, photoshop och plastikkirurgi – oavsett vad så kan du ge dig sjutton på att kändisen inte är så perfekt, så nyyogad (ärligt talat, är det någon som tror att ungen är sååå snäll och lugn och leende låter sin mor träna till fågelkvitter och dessutom få njuta av en hemlagad ekologisk müesli serverad av en kärleksfull hemmaarbetande pappa? Varje morgon? Nää, just det )som en vanlig mamma kan förväntas vara. Inte utan ett mindre Extreme Makeover-team lurandes i förortsbusken. Tro mig, jag har sett sanningen bakom fasaderna. Och den är inte alltid så vacker.

Visst vill vi ha förebilder - men hellre en ärlig och uppriktig sådan än en retuscherad och redigerad variant som håller tyst om mödraskapets vedermödor.

6 kommentarer:

Karin L sa...

Amen!

Puss

E sa...

Det är nog därför som jag gillar mammabloggar, det är mer skötbordsrealism liksom, mer ärligt typ.

Handlar det inte förresten om att de här mediamorsorna som står i sin sidenklänning på omslaget 5 månader efter förlossningen känner att de måste branda sig, visa att de finns, att de fortfarande duger för skivkontrakt/tvprogram/whatever?

Jag gillade Mama när jag var nykläckt förstagångsmama men lessnade hastigt efter en riktigt patetisk artikel om varför Erik Gadd skulle bli Årets Papa. Och så blir jag dessutom trött på den ständiga konsumtionshysterin i tidningen, vem har råd med en söt klänning i stl 74 för 700 spänn eller en fotovägg för en halv förmögenhet som kidsen kommer rita på en vacker dag.

Vi föräldrar sa du? Står det nåt i den förresten om hur man får barnen att sluta rita på väggarna?

Vera o Milo sa...

Tack!!

Anonym sa...

Hmmm. Fast Vi Föräldrar har en baksida. Varje gång jag läst den lägger jag ned den med: suck- Jag-är-en-dålig-mamma. Den präktiga hellylle mamman är lika jobbig som glamour-smala Supermamman. Jag har slutat läsa föräldra/barn tidningar helt. Fattar inte varför man ska ha ångest när man gör sitt bästa!

Kramar!
/L-J

Anonym sa...

Bra skrivet Hedda! Tyvarr sa kan man anda inte lata bli paverkas av sadana tidningar.
kram kram fran ett varmt Barcelona (darav avsaknad av vissa bokstaver :-)). / Purvi

Stina sa...

Vilket toppeninlägg Hedda! Jag tokdiggar förstås mama, men måste erkänna att jag blir lite stressad av dessa perfekta mammor. "Ja, bebisen kom ju tio veckor för tidigt o sen fick jag förlossningsdepression, men jag mår toppen ändå!" De allra flesta mår väl annat än just toppen i perioder, varför hymla? Men jag gillar fortf tidningen, o kommer att köpa den i många år framöver. Jag ska försöka inspireras, men inte känna mig otillräcklig som glamourmamma.

Trevlig sommar på dig, frankrike lät inte helt fel! Kram