tisdag 6 april 2010

Försäkringskass

Jag har startat AB. En av tankarna bakom beslutet var att jag skulle vara i en mindre utsatt sits, SGI-mässigt, om jag inte kunde jobba.

Trodde jag ja.

Bättre att förekomma än att förekommas tänkte jag också. Så jag ringde för ett par månader sedan och frågade vad de behövde för info av mig för att ändra min SGI. Jag antecknade och skickade in intyg från revisor samt en av mig noggrant ifylld blankett.

Idag får jag ett brev där det står att det minsann inte räcker. De vill ha ytterligare info från revisorn – inget som nämndes första gången, trots att en s k ”expert” ringde upp mig då den ordinarie handläggaren givetvis inte kunde svara på frågan – och kompletteringar från mig – som jag redan har fyllt i på den befintliga blanketten.

Dessutom meddelar de att de kommer att nolla min SGI och att jag kommer att nekas sökt ersättning för vård av sjukt barn om jag inte kompletterar med alla ovan nämnda papper. Inom tre arbetsdagar.

Jag hörde hur någonting sa ”pjong” i min hjärna och var rädd att det var ett blodkärl som brast. Men det vara bara mitt tålamod som tillslut tröt.

Arg som ett bi ringde jag FK och efter fem knappval, intryckt personnummer och väntan får höra att det är lite överbelastat och en uppmaning att ringa igen senare. Efter försök i tre timmar och en halvtimme i telefonkö kommer jag fram. Efter att bli kopplad hit och dit lyckas jag tjata till mig en veckas anstånd.

Allt detta medan en liten unge, smittad av min upprördhet, hängde i min gravidtunika med sylvassa tänder, inte olikt en liten valp, och däremellan väste ”Du ska gråta” på bästa Omen-manér.

Jag kunde inte göra annat än skratta, så tragikomiskt är det. Med svallande gravidhormoner, små hål i tunikafållen och en rabiat två-och-halvtåring skrattade jag så jag grät.

5 kommentarer:

Emma Fahlstedt sa...

Åh vad jag hatar Försäkringskassan som verkar vara uppbyggd utifrån föreställningen att alla jobbar på industri med regelbundna tider och inflationsmässig löneökning. Att vara frilans, egen företagare eller annat, det går jävlar i mig inte.

När jag skulle ändra min SGI i somras tog det säkert två månader innan det till slut blev en ändring, bara för att få veta att eftersom jag skyddat den gamla genom att vara föräldraledig en dag i veckan drar de av 20% och sänker min SGI med flera tusen i månaden.
What?
Nu, har jag ansökt om att höja den igen och är livrädd att de ska hitta något nytt att jäklas med, några månader till nästa förlossning.
Hoppas verkligen det löser sig och ett litet tips jag lärt mig är att kräva hemskickade journalanteckningar efter alla samtal du har med dem, då är det lättare sen att visa vad som faktiskt blivit sagt.

Hedda sa...

Tack för tipset, jag glömde senast att anteckna namnet på den första idioten jag talade med. Eller så hade hon rätt och då är det nissen som skickade hem brev till mig som är det. Eller, ännu troligare, är det båda två.

Jag som också tagit ut 25% fp för att skydda SGI:n, som enskild företagare och blivande mamma vet man ju inte när eller hur förutsättningarna ändras igen och man har gärna både hängsle och livrem. Och nu står jag ändå där med rumpan bar...

Eva sa...

Vad menar ni med att ni har tagit ut FP för att skydda SGI:n? Är det för att täcka upp för att intäkterna från företaget kanske inte är på topp?
Och varför funkade det då inte som det är tänkt i ditt fall Emma?

Jag har inte hört flaska från dem sedan jag skickade in om ändrad SGI för ... hm. några veckor sedan. Borde förstås ha noterat när jag skickade in papprena, men det har varit lite mycket på sistone. Men med fem veckor till BF så börjar det kanske bli dags att kolla om allt är på plats ...

Snygg kula du har förresten :-)

Hedda sa...

Eva, efter det att barnet fyller ett år måste man antingen jobba heltid eller ta ut deltids-fp så att man kommer upp i 100% "beläggning" - annars sänker de/räknar om ens SGI.

Statens tanke är att man ska bli på smällen igen inom nio månader efter första barnets ettårsdag. Vill/kan man inte bli det är det inte riktigt någon som vet vad som händer, så de flesta fortsätter att täcka upp för säkerhets skull.

Men som Emma skriver verkar inte det heller vara en FK-säker metod.


PS Tack!

Liv-Jenny sa...

Lustigast är att FK behandlar olika yrkesgrupper olika. Om man är lärare kan man "gå på jobbet" på loven (trotts att man inte jobbat in dem) och få nästan dubbel så lång föräldraledighet- men är man egen får man knappt ut sin föräldrapeng alls eller så får man en längre summa än vad man jobbat in. Efter galet mkt vabb i vår är jag f-n redo (attans!) att hitta ett fast jobb. Dom har nött ut mig med sitt tramsande. Pust!