tisdag 20 april 2010

Kakan har makat på sig!

Idag möttes jag och mannen upp utanför Ultragyn för att kika lite på bebisen. Ja, fast framför allt på moderkakan. Spänningen var olidlig. Utgångsläget kunde ju inte bli sämre och läkaren var pessimistisk. Själv hade jag inga förhoppningar.

Och hurra, den hade flyttat på sig!!!!! Det är fortfarande placenta previa, det är fortfarande en komplikation och en blödningsrisk, men den är mindre nu. Istället ligger moderkakan kant i kant med cervix, i bakvägg och på sidan. Läkaren var uppriktigt förvånad, hon hade ju sagt 12 veckor tidigare att den minsann inte skulle maka på sig.

Det är ju extra bra nyheter (och ovanligt) att den inte växt upp fram, eftersom jag ändå ska snittas. Nu slipper de skära igenom moderkakan.

Lill*n var dessutom lite större än genomsnitt, drygt 2100 gram. Den hade faktiskt vänt sig med huvudet nedåt och låg och tåfjuttade mig friskt i revbenen, vilket jag absolut inte hade något emot under rådande omständigheter.

8 kommentarer:

Septemberflikka sa...

Vilka positiva besked! Grattis!

kram

Alison sa...

Hurra! Vad skönt!

Liv-Jenny sa...

UNDERBART!
Kramar!

blondie sa...

åh vad glad jag blir för er! stort grattis!!!!

Karin L sa...

Jaaaa. Lite mindre skitdåligt :-)
kram!!!

Hedda sa...

Tack, en sten har fallit från mitt hjärta! Fast jag är fortfarande åbäkigt tung och klumpig...
Nu gäller det att få ett snittdatum.

Purvi sa...

Åh vilka goda nyheter Hedda! Vad skönt det måste vara för er! Hoppas att sista tiden går undan nu. Kram på dig.

Eva sa...

Det är så skönt att moderkakan har makat på sig! Kul att ses i går :-) Kom förresten på efteråt att jag förstås borde ha tryckt i dig en macron eller två. Sambon är ju inte gravid, så han klarar sig gott med en ;-)