söndag 9 maj 2010

Arga leken börjar nu

En ny favoritlek för C är arga leken, som hans pappa lärt honom. Han säger ” Mamma, arga leken börjar nu” och lyckas se löjligt förgrymmad ut i 0,7 sekunder. Sedan brister han ut i ett pärlande skratt och hans ögon blir små glada halvmånar.

Jag fick ju leka ledsna leken i fredags på SÖS och hann faktiskt gråta alldeles äkta tårar när jag berättade om hemska barnmorskan innan överläkaren konstaterade att det minsann fanns medicinska skäl för snitt. Jamen, tack så mycket!

Så jag är givetvis jätteglad och lättad, men samtidigt så arg över att behövt ha oroat mig så mycket under den här graviditeten. Jag är glad över att jag orkat stå på mig, för vad hade annars hänt? Hade de bara väntat på att förlossningen skulle sätta igång, utan en tanke på de risker som faktiskt finns?
Nu beställer de till och med extra blod till operationen, allt för att minska risken för stor blodförlust.

Skönt är att vi får tid för snitt nästa vecka och spännande att få se SÖS, där familjens nyaste medlem kommer att se dagens ljus om nästan exakt en månad!

15 kommentarer:

Karin L sa...

Grattis grattis till det planerade snittet!
Kram!

Hedda sa...

Tack! Det känns skönt att det äntligen är klart - även om jag vill veta datum NU! Och spännande med en liten södertös ;-)

Kram!

Anonym sa...

Härliga nyheter!

Juni kom ju ut på SÖS. Avdelningen för kejsarsnitt där har jag enbart bra saker att säga om. Väldigt trevlig personal och en jäkligt kul (manlig) barnmorska som heter Ken.

BB däremot... Blä. Jag avskyr SÖS BB-avdelning. Mer deprimerande ställe får man leta efter.
Trots att jag snittats och inte kunde gå själv så fick jag dela rum och Andreas fick inte stanna kvar över natten. Skitställe!

Hedda sa...

Åh, jag har hört så mycket gott om Ken! Vill ha honom!
Jag är lite nervös för just SÖS BB, har hört skräckhistorier. Försökte försäkra mig om ett familjerum, men det gick inte. Tur att det är andra gången, jag åker hem efter ett dygn om jag tvingas dela rum.

Sandra sa...

Vi tillbringade drygt 4 dygn på SÖS BB och hade det väldigt bra. Jag mådde inte alls bra efter förlossningen och vi fick därför ligga kvar nästan ett dygn nere på förlossningen i väntan på ett familjerum på BB. Antagligen är det svårt att garantera dig ett familjerum, men jag skulle gissa att de kommer att anstränga sig för att ni ska få ett.

Hur som helst, personalen på BB var fantastisk. Hjälpsam, oerhört omhändertagande och inkännande efter våra behov. Lokalerna är visserligen inte särskilt charmiga, men det var ganska härligt att sitta i "dagrummet" och titta ut över Årstaviken med ett nyfött knyte i en plastbalja bredvid. Jag kände mig väldigt trygg, både under förlossningen och på BB, och vill absolut föda på SÖS igen (om det blir aktuellt igen).

Hoppas att detta kanske mildrat din skräckbild av SÖS en aning, grattis till snittet och lycka till!

Hedda sa...

Sandra, åh tack!
Just BB verka alla lovprisa och jag föder hellre där än på ett fullbelagt och sönderstressat DS. Läkaren sa att det till 80-90% skulle bli familjerum, men de garanterade inte längre snittade mammor plats, utan prioriterade de som mådde sämst, vilket ju iofs inte är mer än rättvist.

Ulrika sa...

Grattis! Vad skönt att det ordnar sig! Jag håller med dig - synd att du ska ha behövt oroa dig för detta, som om man inte har tillräckligt ändå.

Jag har fött två bebisar med akutsnitt på SöS, varav den senaste i juni-09. Faaaaaaaaaantastisk personal, och det är mycket möjligt att jag träffade typ alla, eftersom det har tagit så många dygn innan snitten ;). Alla (utom två) barnmorskor/läkare/sköterskor imponerade mig på förlossningen, op, uppvak, BB, BB-mottagningen (eftervård) och amningscentrum.

Jag blev till exempel "uppmuntrad" till att åka hem lite för tidigt. Jag behövde mer hjälp men då fick jag komma tillbaka på besök.

Fortsätt att vara stark, gå på din intuition, säg vad ni behöver. Du verkar klara det här fint!

Lycka till!!! :)
Kram Ulrika (som ska testa arga leken på min 2 1/2-åring)

Septemberflikka sa...

Grattis till snittet! Vad skönt! Tänk att ni snart får träffa lillskrutten/an.

kram

ulrika sa...

å så spännande, och kort tid kvar! sös blir säkert toppen. jag håller tummarna för att du får eget rum och trevlig personal! kramar ulrika

Vera sa...

Skönt, och så snart. Spännande! Kram!

Liv-Jenny sa...

Så skönt! Kan också bara superrekomendera SöS BB och Special BB. Superfokus och mkt personal. Hade också en manlig barnmorska som var underbar. Det fanns bara egna rum på Special BB.

Härligt och grattis!/L-J

Liv-Jenny sa...

PS. Det är underbar utsikt över Årstaviken. DS.

Eva sa...

Vad skönt! Hoppas att ni får familjerum – annars löser väl det sig ändå. Steg ett, trygg förlossning, är i alla fall säkrat.
Jag har inlett dagen med att påminna mitt pyre om att det är dags att komma ut i morgon. Eller så ;-)

Anonym sa...

Varför snitt?

Nyfiken i en strut

Hedda sa...

Tack tjejer! Det känns skönt att höra om så positiva intryck av SÖS - inklusive utsikten!

Anonym, jag har placenta previa, så det är för riskabelt att föda vaginalt. Och så hade jag en mycket lång och utdragen förlossning som slutade i akut snitt förra gången.