måndag 3 mars 2008

Far och flyg, SAS

Nu är det inte meningen att den här bloggen ska användas för allmänt sverkande *, men nu jäklar är jag arg som ett bi på SAS.

Vi ringde för att bekräfta vår lilla babykorg och fick till svar att nä, någon sådan fanns inte på utresan. På hemresan ja, men inte på vägen dit. När vi sa att vi fått besked om att vi minsann fått korgen, svarade de SAS-snorkigt att det bara var en preliminär förfrågan som gjorts. När vi frågade varför de då inte meddelat oss om att det inte fanns, svarade de att det inte var deras policy. Nähä.

När mannen frågade vad de tänkte göra åt saken, svarade de bara att de inte gjort fel och alltså inte tänkte göra något alls.

Om det inte vore så att vi ska ut och flyga en del med just SAS den närmaste tiden hade jag utfärdat fatwa på flygbolaget. Men nu vågar jag inte det.
Hur sura vi än må vara, vill vi ju komma fram helskinnade.


Flying the unfriendly skies


* Att sverka är att göra som Sverker Olofsson i Plus. Och jag slänger en liten flygplanmodell full med sura SAS-kärringar i illsittande beiga uniformer i min mentala soptunna.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Lät ju halvkul. Vi ska flyga med SAS om sex veckor till New York med vår dotter, då fyra månader, och det verkar vara ett evinnerligt strul med dessa babykorgar. Vi blev dessutom "lurade" att göra två separata bokningar för att få ett bättre pris - då detta gjorts visade det sig att jag inte är garanterad att få sitta bredvid min man och dotter. SAS hade "inte gjort något fel". Man blir matt!
Vart ska ni resa?

Hedda sa...

Vi ska också till New York. Man tycker ju att det borde ligga i allas intresse att spädisarna har maximal komfort.

Alison sa...

Ajdå, hade jag vetat att ni hade tänkt flyga SAS skulle jag ha avrått er. SAS och bebisar går inte ihop, jag har hört rätt många historier om det. Och SAS och incheckade barnvagnar går verkligen inte ihop. Se till att paketera in vagnen så bra det bara går, för de kommer inte att göra ett sk*t om den kommer fram trasig.

Men det kan bli en riktigt trevlig resa i alla fall. En enda bra flygvärdinna är guld värd.

Anonym sa...

Vi reiste med en 4 uker gammel baby til new york på et continental fly med EN basinette. Den ble selvsagt tatt av noen andre. Vi kranglet oss til en gratis upgrade til business - verdt et forsøk. Jeg fatter ikke at selskapene vil at man skal ha en hylende baby i fanget i timesvis... gruer meg til de andre lane flyturene vi ska ut på denne våren.

Anonym sa...

Men jag tror att det är så med dom flesta flygbolag. Alltså att dom inte kan garantera babykorgen. Kommer det en bebis som är yngere än eran så går korgarna till dom (dom har ju bara ett visst antal korgar)
Vi åkte dock med lufthansa till Miami med våran då 9-månaders o då gick det bra att förboka.

Hedda sa...

Anyny, jag förstår inte riktigt med vad du menar med "Kommer det en bebis som är yngere än eran så går korgarna till dom"? Bokar man en korg så måste man ju få den, annars väljer man en annan lösning - eller flygbolag.