torsdag 12 juni 2008

Hur man nästan bränner ut sig som nybliven mamma:

Man är en typisk typ A-personlighet, a k a Duktig Flicka
Man har en man som jobbar för mycket
Man jobbar lite för mycket själv
Man har svårt att säga nej
Man brottas med krävande kunder och idiotiska myndighetsinstanser
Man känner pressen att ha det perfekt iordningplockat hemma
Man känner sig instängd i ett par storlekar för liten lägenhet
Man känner sig instängd i ett par storlekar för stor kropp
Allt detta utöver sin huvuduppgift: att ta hand om världens raraste och gladaste, men även krävande, baby.

Jag är knappast ensam om problemet, men för att minska på stressen och kraven lite tar jag time-out från bloggandet. Snart ska jag och baby C söderut och upptäcka hästarna utanför morfars hus, alla fåglar vid havet, fartygen på väg till Polen, skånsk kokkonst och lite godsaker i morfars vinkällare (ja, det sistnämnda gäller mest mig.)

Vi hörs efter midsommar (om jag kan hålla mig så länge)!

13 kommentarer:

Frida och Ada sa...

Ta det lugnt och var rädd om dig vännen!
Kram!

Hedda sa...

Tack rara du! Ja, du vet ju vad som hände med din kollega och min kusin...

Vi får ses senare i sommar.

Kram!

Alison sa...

Ta hand om dig! Och låt dammråttorna vara, lite skit är bara bra för bebismagen.

Stor kram!

Anonym sa...

Ha det så härligt över midsommar!
kram

Anonym sa...

Det låter väldigt sunt att pausa ett tag. Stökig lägenhet är förresten det sista du behöver bekymra dig om – både prylar och damm väntar snällt tills man hinner eller orkar ta itu med saken :-)
Och du, "nej" är ett magiskt ord. Jag kan tänka mig att det får extra kraft i kombination med "bebis".

Ta hand om dig!

Anonym sa...

din lista kunde ha ha varit min. Man tycker man är duktig då man inte tagit ut föräldraledighetsdagar sedan i februari.

Jag försöker köra Kul & ful, fattig & lugn ett tag & se vart det leder mig.

Ta hand om dig!
/L-J

Anonym sa...

Känner igen mig i det du skriver. Men nu ska vi båda ner till den skånska myllan, du till öster och jag till väster. Må du få lika många vinsörplande kvällar blickandes ut över en stilla våg eller två som jag :-D

Anonym sa...

Känner igen mig - fast minus baby. Man är lite av "äh, lika bra att jag gör det själv så det blir ordentligt gjort-personlighet". Ha en skön time out. Glad sommar!

Anonym sa...

Nyt juni måned og velg ut områder å slappe av på. Jeg er samme type personlighet og har en mann som reiser alt for mye og jobber alt for mye. Jeg bestemte meg for å skaffe vaskehjelp og gi beng i at leiligheten ser ganske trist ut. Noe må prioriteres bort. Ellers kjenner jeg meg igjen i det med litt for stor kropp også, har fremdeles 5 ekstra kg på tross av streng diett, gåturer og jogging. Herlig nå som sommeren er her.. sukk. Men men, skal snart nyte norskekysten hele sommeren og det gleder jeg meg til!!

Hedda sa...

Ali, det är mer

Em, och du ska passa på att vila så mycket som möjligt innan bebisen kommer! Spännande!

Eva, så sant, så sant. Fast just nu säger jag mest "nej, bebis" till Calle...;-)

L-J, när jag är tillbaka i stan kör vi kul & inte alls ful, fattig & lugn tillsammans! T ex vid Årstaviken.

Blondie, det är något så otroligt lugnande med att sörpla vin och se ut över havet. Njut!

Sporty, no kidding! Vi borde tvångsskickas på spavecka en gång om året. Minst.

Frida, ååh, vad härligt att komma hem till Norge! Om jag tycker att Stockholm kan vara lite stressigt ibland är det ju inget mot NYC... Men oavsett storlek så har vi underbara bebisar!

Stor kram alla

Anonym sa...

Nyt ferien, både du og ursøte lille baby C!Sommeren er kort nok som det er om man ikke skal bekymre seg for alle mulige saker i tillegg.Og støv er da bare lunt og trivelig ;)
Om noen få uker forlater jeg min stille lille norske by og setter nesen mot Stockholm, som jeg faktisk aldri har besøkt tidligere (fy på meg), så da får jeg en overgang den andre vegen.

Anonym sa...

Mat, vin och barnvakt. Låter lysande. ;-) Hörs när ni kommer hem!

Stor kram och sköt om er,

V.

Bendel sa...

Känner igen mig i mycket också! Hare fint i Skåne!