söndag 1 juni 2008

Borta bien, hemma bäst

”Jag fantiserar om att hamna på sjukhus”, säger mamman bredvid mig på lekplatsen. Med två barn under tre år förstår jag henne. Jag har haft liknande tankar.
”Visst”, fortsätter hon, ”det skulle göra ont och så, men det skulle det vara värt. Rena lakan, bli ompysslad och få sova så mycket man vill”.

Det hon inte säger, men som är underförstått, är att bli befriad från ansvar. Att slippa ha bebisens exakta koordinater i bakhuvudet hela tiden. Att slippa tänka på när den åt, sov och byttes på senast. Att slippa bli väckt mitt i natten, och igen en timme eller två senare. Att kunna läsa den där spännande nya boken i timmar i sträck.

I torsdags gjorde jag något ännu bättre. Jag klev upp i ottan (och för en gångs skull sov baby C till 04.30), fixade tillägg, duschade, lämnade killarna åt sitt öde och satte kurs mot Arlanda och 07.10-flyget till Paris. En dags jobb, en ljuvlig natt på hotell med badkar, världens skönaste säng, lyxig långfrukost och nästan en hel dags strosande i ett soligt Paris. Hotellet låg vid den magiska korsningen Cartier/Hermès/Lanvin på Rue Faubourg St Honoré. Förstklassigt (fönster)shoppande, med andra ord.


Himmelriket på femte våningen

Men allra bäst var att komma hem igen. Jag klev in genom ytterdörren vid elvatiden på fredagskvällen och gick direkt in till C, bara för att få titta på honom, känna hans mjuka kind och höra hans snörvlande andetag.

Den allra största skatten finns inte i ett glittrande skyltfönster i åttonde arrondissemanget.
Den finns på Kungsholmen.

7 kommentarer:

Alison sa...

Åh vad underbart! Det var du verkligen värd! Hoppas det blev macarons en masse.

Hedda sa...

Oh ja! Och de är uppätna nästan alla... Men usch vad Ladurée har försämrats! Jag är mycket besviken på förpackningar och påsar.

Anonym sa...

Mmm, borta bra men hemma bäst. Visst är det skönt med egen tid, men samtidigt saknar man de små liven så...

VIlket som, välkommen hem :-)

Anonym sa...

Vad fint du skriver! Blev ju riktigt rörd här framför datorn. Lite gravidhormoner med i bilden förvisso. ;-)

Septemberflikka sa...

Skönt med lite tid hemifrån! Men visst är det underbart att få komma hem och snusa bebis igen!

Frida sa...

själv NJÖT jag i tandläkarstolen i 40 minuter här om veckan.

Hedda sa...

Blondie, tack!

Em, tack! Det var verkligen så rörande att komma hem till lillen. Och jag har minsann kvar lite hormoner jag med...

September, ja, att komma hem var det bästa med att resa bort. Fast skööönt att vara lite själv!

frida, jag brukar faktiskt somna i tandläkarstolen i vanliga fall. Nu blir det alltså ännu bättre? Ha, dags att boka tid!