tisdag 17 mars 2009

För%¤"#/%"#kassan revisited

Tänk att någon annan ungefär samtidigt uppmärksammat ungefär samma sak: Försäkringskassan förutsätter att man helt altruistiskt vill vara hemma med barn utan ersättning.

Vad kan man annars tänka om en organisation som kräver en ANMÄLAN av vård av sjukt barn, INTYG från förskolan på att ovan nämda unge inte varit där, samt (och det är här de flesta normalt funtade människor missar) BEGÄRAN av utbetalning. Nähä, så allt annat är bara uppvärmning? I begäran måste man fylla i allt förutom skostorleken. Igen.

I min förvirring misstänker jag att jag kan ha fyllt i fel. Frågan är vad FK då tar sig till? Skickar Baltic Inkasso?

PS Penny Jalm, du är inte ensam. Låt oss starta en Vi som hatar Försäkringskassan-grupp på Facebook, samlingsplatsen för lost causes.

8 kommentarer:

Polly sa...

Den sista sovjet-utposten, jajamänsan. Som varannanveckasmamma blir det dessutom ett ytterligare avbräck på nån vecka eller så, innan man hinner träffa någon fritidspersonal som kan tänka sig att signa det där pappret. Om man nu lyckas komma ihåg att få det med sig, någon gång.

Hedda sa...

Åh, det är ju ännu värre!
Jag tror för övrigt helt på allvar att få människor medvetet fuskar till sig pengar - tänk hur smart man måste vara för att begripa sig på systemet för att sedan lura det!

Alison sa...

Jag går helt klart med i FB-gruppen.

Anonym sa...

Nej. gud hon är inte ensamen. Jag älskar verkligen FK:s tankesätt. Sitter här & fyller i papper nu. Påminner mig lite om Högskoleprovets svars alternativ du vet; är A mer rätt än B? Kan C & D ersätta svaret på B? Och om du väljer D & är egen företagare så är det straffbart.

Försäkringskassan är kärlek.
/L-J

Anonym sa...

Ojojoj, det är nästan så jag inte vågar kommentera, men...
Jag fick oväntat utbetalning från FK häromdan. Vabbade i oktober förra året och det enda jag gjort var att anmäla på nätet,alltså ej steg 2 o 3!
Så har man tålamod (läs: glömmer allt) så dyker pengarna upp 5 månader senare när någon på FK rensar sitt skrivbord...

Pengarna försvann för övrigt illa kvickt på 4 par skor, så akta dom när ni kastar rutten frukt på mig.

Tjingeling! (Eller ska man stötta o säga tingeling nu??)

Unknown sa...

Hedda: Det är sant! "Fusket" beror mycket på a) på att man av misstag gör fel b) att FK:s handläggare gör fel och c) verkligt fusk. (Se rapport från delegationen för felaktiga utbetalningar). Det känns fruktansvärt att man som välutbildad kommunikatör, med svenska som modersmål inte fattar grejen.. Hur ska andra ha det?
"FK: Din anmälan inkommer efter det att barnet var sjuk. Vad är orsaken till detta? LL: Eh..Jag hade ingen aning om att anmälan måste göras samma dag, jag hoppas det går bra ändå."

Vera: Här kommer ett ruttet päron på dina tjusiga skor!

Anonym sa...

Nu ska vi inte vara såna. ;-)

Otrolig fråga eg. Anmälan gjordes efteråt, då jag faktiskt tog hand om mitt barn när jag var hemma med honom/henne.

Fast man kanske inte bör skriva så...

Jenny Palm sa...

Inte så att jag önskar att FKs vansinne ska drabba nån annan, men det är härligt med stöd! Min historia har dock inte slutat än:
Häromdagen fick jag brev från Fk som meddelade att de saknade läkarintyg för det måste man ha från 8de dagen. Jag hade begärt ersättning för sex dagar! När jag ringde och påpekade detta lilla matematiska dilemma för dem, sa de att de räknar in ÄVEN DE DAGAR MAN INTE BEGÄRT pengar för. Jag vabbade ons-tors ena veckan + fyra dagar andra, men de räknar alltså även med to-sön. Vilket fick som följd att jag loosar två dagars ersättning. För som ni kanske förstår hittade jag inte nån läkare som kunde intyga att hon varit sjuk, sju veckor efter att hon blivit frisk... Never ending story.