söndag 31 januari 2010

Diagnos: oro

I torsdags var jag hos min barnmorska. Med lill*n var det bra, 156 slag i minuten och full rulle därinne. Däremot är det inte så bra med moderkakan. Jag har vad som kallas placenta previa (det låter så mycket tjusigare på latin) eller lågt liggande moderkaka. Min ligger så lågt den bara kan, mitt över utgången, så att säga, vilket är rätt ovanligt. Planerat snitt kommer att utföras 2,5 veckor innan, men det kan mycket väl bli akutsnitt långt tidigare.

Vid rutin-ultraljudet för några veckor sedan upptäcktes komplikationen, men varken barnmorskan som var där eller läkaren verkade så oroade eller talade om hur allvarligt det egentligen är. Det gjorde dock min bm i torsdags. Med råge.
Enligt henne kommer jag att börja blöda när livmodern växer och spänner ut moderkakan.

Frågan är inte om, bara när - om en vecka, en månad eller tre. Om det väl börjar störtblöda kommer det inte att sluta, sa hon, och om man inte plockar ut bebisen illa kvick dör den. Och jag också, om man inte lyckas stilla blödningen. Hon tyckte att det var bäst att ställa in sig på att den kan komma när som helst.

Och så avslutade hon med att säga ”Jag har väl inte skrämt upp dig?” när jag storgrät.

Känns som om pedagogik och empati inte riktigt är hennes starka sida.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, oj - nä, den kursen måste hon ha hoppat över. Men Hedda, det lät ju inte roligt. Det kommer säkert gå jättebra, du har ju världens bästa förlossningsvård nära dig. Men FY SJUTTON för att nu gå och vänta in ett eventuellt drama!

Då kopplar vi på tummen och håller den hårt tills du har gett oss "det blev en bebis-inlägget!".

Sympatikram Ulrika

Anonym sa...

Herregud! Hjäp! Blir helt nervös. Tror jag kommer ned och stirrar på dig i fall du själv inte skulle märka nått. Var rädd om dig. Tusen Kramar!
/L-J

Hedda sa...

Tack tjejer! Ja, jag tror att det kommer gå bra, men det känns inte så roligt nu. Så jag försöker ta det lugnt och ha kul samtidigt - då går ju som alla vet tiden myyyycket fortare.

Kram!

Anonym sa...

Får du ligga hemma stilla?

/L-J

Septemberflikka sa...

Men gud, vilken psykologikurs missade hon? Visst är det bra att vara ärlig men kunde hon inte gå lite lugnare fram?

Hoppas verkligen att kakan håller sig där den ska så länge som det bara är möjligt.

kramar

Fru J sa...

Häpen, tycket allt du kan ge henne lite konstruktiv feedback när allt lugnat sig lite.

Jag håller tummarna för att kakan håller & bebisen får stanna inne så absult länge det bara går.

Varmt lycka till!

Johanna sa...

Ungefär sådär lät den BM som jag träffade. Kändes ju himla upplyftande! Som om man inte är på helspänn nu eller så..... :-(
Dessvärre har jag en sambo o svärmor som inte alls tar detta på allvar, trots att jag haft blödningar osv osv. Vill du prata vidare om det här så heter jag "Excellencia" på FL.
Sköt om dej!!
Kram