tisdag 26 januari 2010

Kretsloppstänkande?

Det var ju ett tag sedan jag skrev om institutionen jag stundtals har väldigt tät kontakt med. Just det, försäkringskassan! Håll i hatten ni som ännu inte har tampats med denna byråkratkoloss.
Några förkortningar som är bra att kunna:
Fk = försäkringskassan
Vabb = vård av sjukt barn
Fp = föräldrapenning
T fp = tillfällig dito - fås när barnet är sjukt

Idag fick jag fick hem papper där fk kräver intyg för vabb i december. Orsaken är att jag har än en gång glömt att man inte bara måste anmäla t fp, man måste även begära det. Och när jag begärt t fp på nätet en månad i efterskott - efter att enligt konstens alla regler ha anmält det, fått intyg från fk, skrivit på det, fått det stämplat och godkänt på dagis, skickat in det - ja, då börjar de om från början igen...

Myndighetskontakter är nästan ett heltidsjobb, men timlönen (om man nu får någon) suger.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Minst sagt.

Alison sa...

De pengar som FK förlorar på fusk med sjukskrivningar etc vinner de flera gånger om på uteblivna betalningar av fp-dagar pga krångliga, obegripliga regler.

Kanske läge att tipsa Uppdrag granskning? Ska det här tolereras bara för alldeles för många människor ska behålla sina meningslösa jobb som går ut på att skicka papper fram och tillbaka?

Aaaaah jag blir så arg.

Anonym sa...

ni två vet ju att det inte är en självklarhet att ens få ett SGI utan att gå i genom inferno. Visste ni att FK plötsligt helt själv kan ÄNDRA ditt SGI för att de typ får lust, så man får börja bevisa sin inkomst igen och överklaga? Och att de under tiden kan strunta i att betala ut något alls. Jag älskar dem så.

Alltså. Det bara MÅSTE gå att påverka. Vad kan vi göra? Det ska bli himla kul att stå och titta på när valkampanjerna drar igång i höst och de ska prata om förbättrade vilkor för småföretagare igen som dom inte uppfyller.
/L-J

Hedda sa...

Aaargh, ett brev är under författande till näringsminister-Maud. Allt struntsnack om kvinnliga företagare funkar inte under de förutsättningarna.

Jag har bildat AB och måste nu ta en ny strid med FK. Kanske har vi krigat klart lagom till bebisens ankomst. Förmodligen inte.

Apan trimmar och slimmar med start 105 kg sa...

Hej finis!

Du har en blog award att hämta hos mig. Puss!

Asta sa...

Åhh.. Jag bävar...

Jag är visserligen inte egen företagare, men konsultar och har rätt oregelbunden inkomst. Reglerna verkar ju inte gjorda för oss, som man säger så. Det verkar extremt svårt att få reda på exakt vad som gäller ens i teorin...

FK tycker man ska beräkna sig årslön så här:

"månadslön x 12
veckolön x 52 eller
timlön x 2080 timmar"

Ja, men då så. Ehh..

Anonym sa...

jag ska faktiskt ägna en dag åt att ta reda på HUR man kan ändra det här. Vill de ha företagare i Sverige måste en ändring ske. Man kan inte särbehandla människor som väljer aktivt att försörja sig själva. Man borde bli belönad, inte straffad.

/L-J