söndag 31 januari 2010

Markbunden

Väl hemma, när jag snutit mig och torkat tårarna, googlade jag och ringde läkarvänner för att få lite mer koll på läget. Jag hittade bland annat följande uppmuntrande info på en medicinsk sajt:

Risks to the mother include:
Death
Major bleeding (hemorrhage)
Shock

Tackartackar. De kunde kanske ha ändrat ordningen åtminstone.

En annan sajt talade betryggande om att det bara är någon promille eller så av mammorna som stryker med (i länder med utmärkt sjukvård) och om man bara håller sig sängliggande så löser sig allt. Jäpp, i många länder ordineras sängläge, för att minska påfrestningen på livmoder och moderkaka. Men i bästa svenska bit-ihop-och-gnäll-inte-anda är det givetvis uteslutet. Här ska inte pjåskas.

Min bm:s råd? Lev precis som vanligt. Ja, förutom att jag fått reseförbud då. Det är inte så kul att få en störtblödning 10 000 meter över Frankrike, det håller jag med om, men åååååh, vad jag hade sett fram emot en lyxig tjejhelg i London om två veckor samt modevecka och konferens (och shopping, shopping, shopping och god mat) i Paris i början av mars.

Nu vågar jag inte ens åka till Göteborg. Med SJ:s punktlighet vill jag inte riskera att sitta fast på den östgötska slätten i flera timmar.

Inga kommentarer: