måndag 1 september 2008

Livet på landet

Jag är en stadstjej. Jag måste ha en nattöppen butik runt hörnet, minst två krogar i kvarteret och tre busslinjer. Jag får lappsjuka när jag är norr om Frejgatan.

Men. Efter att ha bott med baby C hos hans mormor i ett grönt och skönt område precis utanför Göteborg inser jag att jag saknar närheten till naturen. Jag vill att knodden ska kunna gå några meter utan att snubbla över trottoarer. När jag stod och tittade ut över Göteborgs karga och underbara skärgård kom jag på hur mycket jag vill ha nära till vattnet (i brist på det riktiga, salta havet på västkusten).

Vi bor visserligen toppen, ett stenkast från Norr Mälarstrand, men som jag tidigare konstaterat rimmar tjugotalshus illa med alla mod cons man vill ha som småbarnsförälder. Och vi har helt enkelt inte råd med dryga hundra kvadratmeter topprenoverat sekelskiftesboende mitt i smeten. Dessutom har nybyggen i funkisstil den öppna planlösning vi vill ha och nästan alltid balkong. Så vi tittar numera på lägenheter i Fredhäll, Hammarby Sjöstad och på Gärdet.

Istället för utsikt mot Vinga fyr kan det bli en glimt av Värtan när löven fallit.

Men det kanske inte är så dumt det heller?

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan verkligen rekommendera Frösunda. Direktbussar till Sergels torg och 5 minuter till Brunnsviken och Hagaparken. Även gångavstånd till Solna centrum :-)

/Smilla
www.babydagboken.se/smilla07

Elin sa...

I hear you... ibland undrar jag om vi bor pa fel stalle. vi surfar pa punchverandor i Bromma och ibland pa 4or i Vasastan. Vi har vart pytteradhus som AR helt ok men det ar ganska trakigt har, pizzerior i fyra vaderstrack och sa maste jag ta bilen for att kunna kopa sushi. Jag vore nog nojd om jag fick gangavstand till ett franskt bistro med en trevlig vinlista...

Frida och Ada sa...

Ni måste titta hit också: Liljeholmskajen!
Trivs kanonbra. Vatten och 100 meter till Årstaskogen. Dessutom ny bra restaurang och bar i grannhuset. Kom hit och hälsa på!

Kram

Hedda sa...

Smilla, hm, Frösunda har vi inte ens tittat på.

Agenten, sushi! Jag som har krypavstånd (eller kan iaf går med knodden på armen) till stans bästa sushihak!

Frida, jag ska kolla in er hood! Det är ju desto roligare att bo på ett ställe där man har vänner!

Kram!

Anonym sa...

Ja eller till oss! :-D Hm, kanske nästa steg - sommarstuga...

Vännerna köpte däremot en underbar lägenhet i nybyggda delen i Gröndal - med sjöutsikt. Toppenpris o allt. :-)

Kramisar!

Hedda sa...

Verababe, du har ju charmat urinvånarna där ni bor, så jag skulle kanske våga mig dit. Och ja, Gröndal är charmigt och har plötsligt blivit intressant.

Kramkram!

Anonym sa...

Tidigt i somras tittade jag och min man på ett hus i Nacka med äppelträdgård, sjönära och fönster med spröjs. På natten drömde jag om att jag satt själv i huset i snöstorm utan el eller mat i kylen, 10 km till närsta affär/ busshållplats. Då lovade jag mig själv att aldrig flytta från Vasastan! Hagaparken ligger 10 min promenad bort, Norrmälarstrand likaså. 2 nin till närmsta caffe latte. Fy för att sitta på buss och tunnelbana till och från jobbet varenda dag.

Hedda sa...

Neeeej, säg inte så Anna! Det är ju så jag känner just nu. Gaaaah. Särskilt när närmaste kulinariska institution på ett av objekten är en fulpizzeria med neonskylt.

Anonym sa...

Äh. Vatten & friskluft betyder väl inte betyda fulpizzeria?? Å det finns rätt mkt fulpizzor mitt inne istan oxå.

I sjöstan finns en turk som har en livsmedelsbutik med "det nödvändigaste". Där kostar Libero Up&Go steg 5 hela 205:-. Tror inte ens Östermalm kan matcha det!
/L-J