tisdag 16 september 2008

Summan av alla mammor

Häromdagen damp det ned ett pressmeddelande i inboxen. Någon ny sköhetsprodukt framtagen av en tjej som inte bara driver egen konsultbyrå, tävlar i triathlon och har en handfull ungar, utan även läst in en MBA under mammaledigheten. (Ja, jag kan ha laborerat med sanningen lite, men det där med Handels är sant.)
Plötsligt kände jag mig rätt värdelös. Har jag ens sprungit en mil sedan baby C kom? Nä. Har jag expansionsplaner för min lilla firma? Nä. Hinner jag ens läsa en bok? Nä.

Grejen är att vi jämför oss inte bara med en extrem typ A-individ som ovan (som dessutom säkert har barnflicka och kokerska och personlig tränare), utan vi tenderar att ta en radda mammors bästa egenskaper och bedrifter och klumpa ihop dem till en supermorsa. Denna supermorsa bakar världens bästa muffins, tränar mamma-baby yoga, sköter hela hushållet, syr egna barnkläder, bär Agent Provocateur och hittar på egna pedagogiska lekar till barnet samtidigt som hon med varsam hand renoverar sommarstället och håller jobbmöten i det rymliga Poggenpohlköket hemma.

Och så jämför vi oss med denna omöjliga megamamma! Inte konstigt att vi känner oss lite nötta i kanten, improduktiva och som dåliga morsor, fruar, flickvänner, döttrar och väninnor. Det är vi inte.

Vi är inte det vi gör, vi kan bara vara ibland. Yta inte är allt.
Bakom kulisserna är det stundtals kaos – jäpp, även här hos Mamavaganza.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Amen, så därför spenderar jag rätt mycket tid med att titta igenom alla gamla sex and the city-avsnitt, mellan näsdroppar, pappersnärdukar och massor av vicks blå.. suck!

Känns som om ditt inlägg tangerar frågan "vad är meningen med livet?". Och om svaret inte är 42, kan det möjligtvis vara att ha kul under tiden man lever?

Hedda sa...

Nämen stackare! Krya på dig! Lille C har fortfarande feber - fast är förvånansvärt rask för 39 grader - men än så länge har jag klarat mig...

42 är ett bra svar förövrigt.

Anonym sa...

Tack! Bra rutet/skrivet!

/Helena - som igår bestämde sig för att inte jobba ett dyft under resterande tre månaders mammaledighet

Bendel sa...

Vilket fint inlägg! Precis vad jag behövde läsa. Tack!

Anonym sa...

Åh vad bra skrivet! Klart att vi är supermammor allihopa..!
Kram /P

Hedda sa...

Helena, tack! Jag tycker mestadels att det är jättekul att jobba, men har bestämt mig för att begränsa det mer och samtidigt verkligen fokusera på lille C och inte disk/tvätt/matlagning resten av tiden.

Bendel, bra att jag kunde vara till hjälp! Frukost på PF igen, snart?

Purvi, hahah givetvis är vi det! Jag har bara upptäckt att stress och prestationsångest är mitt kryptonit.

Kram

Bendel sa...

Gärna! Nästa fredag eller vilken dag som helst v41.

Anonym sa...

Eller hur! Är glad o tacksam om jag kommer ur pyjamasen o har kläder utan fläckar. Allt annat är överkurs.

Krya på er!

Kram!

Alison sa...

Halleluja!

/ en som just idag känner sig som en supermamma men som för det mesta bara vill åka på semester i två år – själv.

Anonym sa...

Man kan göra det som är kul! Att läsa barnböcker, kladda med färg & laga mat i timmar gjorde jag redan innan lilla D- med lust & liv.

Många saker som jag verkligen älskar att göra har jag nu plötsligt fått alibi att göra. Sjunga på gatan tex. Förut kändes det helt tabu nu gör jag det helt utan att blinka...

Kul & Ful är nog eg inte att vara ful... utan mera att inse att man faktiskt är skitsnygg fast man inte nojjar om saker. Fast jag håller med frisör-B att jag borde fixa håret oftare & bättre. Jag lovar att göra det då sömnen är mer stabil. Varje dag. Amen!

Städa & diska å annat trams tex är skittrist & det tror jag man blir jätteful av.

Kram fr L-J/ som tar chansen att ha kul varje dag hon har sovit okej.