måndag 12 maj 2008

Pollen puts väck?

För nästan exakt tio år sedan blev jag hux flux allergisk mot björkpollen. Snörvlandes gick jag till läkaren och trodde att jag hade bihåleinflammation. Jag var ju täppt, trött och tämligen sänkt av huvudvärk och bultande bihålor.

Förra våren när jag var gravid fick jag Polaramin, som gjorde mig trött, trött, trött.

För ett par veckor sedan läste jag vädersidan i Svenskan och blicken flackade mot pollenrapporten. Mycket höga halter av björkpollen stod det. Plötsligt insåg jag att jag inte hade haft minsta lilla allergikänning. Min pollenallergi var (troligtvis tillfälligt) borta! Jag var varken täppt eller hade rinnande näsa och kliande, blodsprängda ögon.

Fast trött är jag ju för jämnan, så det är knappast en pålitlig indikation nu för tiden.

PS Väninnan som tidigare aldrig haft problem med pollen fick det i vår, när hon ammade. Min amning verkar alltså ha slagit ut allergin. Märkligt.

Inga kommentarer: