torsdag 15 maj 2008

Uppdrag granskning

Ingen nybliven mamma som såg gårdagens avsnitt av Grey's Anatomy kunde låta bli att förfasa sig över (bristen på) barnsäkring hemma. Jag vaknade kallsvettig inatt och famlade efter mina öronproppar, fantiserandes om att de trillat ned på golvet och att baby C stoppade dem i munnen och kvävdes.

Fast verkligheten var inte mindre adrenalinstinn. Som vanligt plockade jag upp C vid femsnåret och ammade honom liggandes. Eftersom hans far skulle ta ett flyg i ottan, bullade jag upp en kuddbarrriär på andra sidan. Efter ammandet somnade vi båda.

En knapp timme senare vaknade jag av att lille herrn höll på att forcera kuddbarriären genom att entusiastiskt kombinerat klättra och gunga. Allt för att komma åt ett vattenglas på nattygsbordet. Inte kan några futtiga dunkuddar stoppa en man with a mission, inte.

Idag ska jag krypa omkring och granska vilka andra faror som lurar här hemma. Tyvärr är det väl som vanligt -det är de faror man inte ens kan tänka sig som kommer att ge en hjärtsnörp härnäst.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Smart det där med att krypa runt efter faror. Man får ju lite annat perspektiv på tillvaron nerifrån golvhöjd ...

mrsdanishdelight sa...

nästa vecka kanske det kan bli ngt, ni kan komma på bubbel i vårt nya kök? håll i carlito, john rullade ner från sängen för några månader eftersom han inte talat om att trippelrull var det nya svarta. jag slog 112, tog en cigg, bölade och kände mig som en pundarmorsa, men john verkar inte ha fått ngr men - dock.. Tror jag, han kan inte krypa än som sagt:-)

mrsdanishdelight sa...

ja alltså dana = ulrica b-l.
och se där är jag inte under pseudonym längre. hmm

Polly sa...

Min son rullade ur min (och faderns) extrahöga dubbelsäng när han var några månader. I fallet knäckte han en bordsskiva på ett nattduksbord (en tunnare, i playwood men ändå) mitt itu och jag vaknade av dunsen. Jag har aldrig blivit så klarvaken på så kort tid som då, jag blev fullständigt livrädd.

Han är åtta idag, och verkar ha klarat sig utan men. Äktenskapet dock, gick i spillror. (Inte på grund av det, kanske jag bör tillägga.) ;)

Hedda sa...

Eva, i min ålder och tillstånd är det farligt att krypa runt, om blott på knappa 70 kvadrat...

Ulla! Gärna bubbel i B-L-köket! Fast inte nästa vecka, jag och baby C drar söderut. Och det gjorde nog mer ont i dig än på Johnny boy.

Polly, ojojoj! Där ser du, man kan inte vara nog försiktig. Å andra sidan kan man ju inte gardera sig mot allt heller - varken ett sprucket nattygsbord (och lätt stukad unge) eller ett sprucket äktenskap.

Jag hoppas att ni alla mår bra ändå!