torsdag 10 juli 2008

Huka er, nu laddar hon om...

Alltså, fatwa på Försäkringsjävlahelvetesskitkassan. Hur jävla sovjetsega får de vara? Imorgon ska jag ta en dust med myndigheten som varje gång inkräver ytterligare papper och då tar minst tre veckor till på sig att fundera. Bara för att kräva in ytterligare underlag. Fy fan för att vara egenföretagare. Jag ska damma av Förvaltningslagen och hitta paragrafen om myndigheternas serviceskyldighet.

Hade Föräkringskassan fått administrera hade (för att citera en släkting i ett annat sammanhang) Sverige bestått av Katrineholm och några kranskommuner. Långsammare och mer ineffektivt handlande har jag aldrig varit med om.

CSN framstår som ett under av effektivitet och serviceanda i jämförelse.

Uppdatering 2008-07-11:
Det verkar sannerligen som om de är ute efter just mig. I mitt pågående ärende har jag i min enfald trott att de jobbar på så gott de kan, men de jävla klåparna sitter och pular ihop papier maché-dockor av fikarummets Hänt Extra och funderar på tillbehör till helgens flintastek. Nu när jag ringer och förklarar att jag står på ruinens brant (ivrigt påhejad av baby C, som känslofullt babblar "mamamamamama" i luren) visar det sig att man kan begära snabb handläggning inom 48 timmar. WTF? Här har jag trott att kassans kvarnar måste mala på i treveckorsturer, medan det uppenbarligen finns ett cheat sheet jag inte känt till.
Ska bli spännande vad de vill kräva in för papper den här gången.

Några gissningar?

6 kommentarer:

Alison sa...

Åh nej, jag som inte ens har skickat in mina papper än (väntar på att min deklaration för 2007 ska gå igenom först). Hjälp.

Hedda sa...

Oroa dig inte, de verkar ha bestämt sig för att specialmobba mig. Och subtilt hota. Och trötta ut. Men de kommer inte att lyckas...

Andra företagande föräldrar verkar inte ha haft några problem - förutom en fotograf.

Anonym sa...

nåja. Jag har bråkat med dem hela våren & vet fortfarande inte. Jag råkade ju jobba fast jag hade mammapeng. Ursch & fy! Kompletteringspappers hysteri genast. Nu jobbar jag bara & tar inte ut ngn mammapeng.

Jag tror inte dom special mobbar dig. Man borde mail bomba Jag-älskar-småföretagare-Maud. Eller vad tycker ni?

/L-J

Hedda sa...

Usch, jobba? Vad för slags mamma är du egentligen? Inte undra på att FK reagerar.

Du, ett långt och vasst öppet brev till Måddan är på g. Vi kan ju författa det ihop.

Winnie The Pooh sa...

Paragrafen kommer här:
Förvaltningslag (1986:223)4 §

Jag tror att du eventuellt har större behållning av 7 § som handlar om handläggning av ärenden.I synnerhet sista meningen...:

"Varje ärende där någon enskild är part skall handläggas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten ifrågasätts. Vid handläggning skall myndigheten beakta möjligheten att själv inhämta upplysningar och yttranden från andra myndigheteer, om sådana behövs. Myndigheter skall sträva efter att uttrycka sig lättbegripligt. Även på andra sätt skall myndigheten underlätta för den enskilde att ha med den att göra."

Go and get´em!

/fru R, din byråkrat i cyberspace (och väninna till din syster...)

Anonym sa...

men..JAAA. Det vill jag.
Jag har skrivit fler stycken redan. Det första när jag var gravid & arg å försökte få SGI.

M har intervjuat henne i sommar, men tänka sig... han ville inte fråga varför hon inte svarat på mina brev. He,he.

/L-J