fredag 25 juli 2008

Sov sött

Jag passar på att blogga medan mannen och baby C är borta och jag tjuvsurfar på grannbarens uppkoppling.

Baby C har fem olika sängar i tre olika länder. Hemma har vi en Brio Moon Lux, toppen för att den är stadig och har höj- och sänkbar långsida. I början hade jag den helt nära sängen på högsta läget och det var precis i höjd med vår säng. Idag står den fortfarande bredvid sängen (ah, lyckan i att bo i en tvåa!) men på lägsta läget.

I New York fick fyra månaders baby C en otymplig, men ack så uppskattad, säng i gjutjärn (ja, i tung metall i alla fall) på hotellet.
Första gången i London sov 4,5-månaderskillen i vår säng med resultat att han sparkade sin far i hakan och drog sin mor i håret. Inte så kul.
Nä, att ha en resesäng när man sover borta är ett måste med en nyfiken bebis över halvåret. Om man ska få en god sömn själv och något som liknar semester. Dessutom kan en resesäng fungera som en numera åter politiskt korrekt lekhage om man ska duscha/diska/svetsa och inte vill att ungen ska rymma eller fatta eld under tiden.

Resesängen från Jysk funkar utmärkt, även om den enligt moffa var en mardröm att montera.
Resesängen Cloud från Mothercare är också bra, även om måttet, 65x100 skiljer sig från de svenska och gör att lakan och madrass inte funkar till.
Resesängen från Koelstra är toppen. Kostar runt 700 kr på 1Klass och väger närmare tio kilo, men har några riktiga fördelar som hjul och en liten lucka med blixtlås på ena kortsidan som går att öppnas av de lite äldre barnen. Det kan ju vara skönt att slippa lyfta i och ur en tvååring.
Även om det står att madrass ingår, så är det en stenhård sak som, för babyns komfort, måste kompletteras med en mjuk resemadrass, som visserligen är lätt, men förvånansvärt skrymmande.

Men, hör jag er undra stilla, om det heter resesäng så borde det väl räcka med en? Varför de tre andra sängarna? Jo, de må heta resesängar, men de är inte fjäderlätta. Ibland är det enklare att köpa än att släpa med sig, särskilt om man reser själv. I London hade jag t ex glömt att mannen redan tagit med Koelstrasängen till Frankrike i förväg och installerat den där.
Efter en natt med baby C i min säng och minimalt med sömn gick vi till Mothercare och införskaffade deras billigaste resesäng.

Och så fick jag lära mig hur man enklast tar sig runt med baby i en stor klassisk black cab. Man kör helt enkelt in hela vagnen i taxin.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tackar för tipset söta du. Visade sig att Koelstran är på rea nu dessutom. Tjing!

Kram V.

Hedda sa...

Ja, det är ett toppentips jag tackar min kära syster för!

Kram!

ullemon sa...

Diskussionen om Sängen har i vår familj numera inluderat även mamma och mormor. Ska det blir en Gulliver, en rektangulär? Kanske den fina ovala i alla fall? Från höger ropas "men baby kommr ändå inte sova i er säng!", från vänster låter det "vi lade alla våra i egen säng från 2 v"...

Jag vill ha en liten oval, men är kostnaden berättigad?

Hedda sa...

Ulledear, jag löööv ovalen, men den är dyr. Se den som barnsängarnas Aston Martin. Vi har en Brio Moon Lux - Volvo, typ.
Jag lovar, bebisen sover lika bra i vilken som.