söndag 13 juli 2008

Stjärnglans

Imorgon bitti bär det av till Frankrike. Till vår lilla stad öster om Nice, för att vara exakt. Hela Nice upptas för övrigt av Bradgelinas entourage och nyheten om de två nyaste familjemedlemmarnas ankomst har spridits över världen och tv-bussarna står på rad utanför sjukhuset på Promenad des Anglais.

I vår by händer det också saker. Sean Connerys barnbarn gifte sig igår och den stilfulle skotten höll sig diskret i bakgrunden när tösen sa ”Oui” i kyrkan, vars klockor väcker oss varje semestermorgon.

Men det är andra stjärnor som lockar oss. Michelinstjärnor. Varje år försöker vi att unna oss en lyxig långlunch på en lokal stjärnkrog. Lunch för att det dels är billigare och mer prisvärt, dels för att den kommunala trafiken kvällstid är snudd på obefintlig och taxiresorna dyrare än maten.

Förra året var det lunch på Chateau de la Chèvre d’Or igen, året innan var jag på Moulin de Mougins – båda utrustade med två stjärnor.

I år blir det tresjärniga Le Louis XV i Monaco och barnvakter är redan bokade och på plats. Det är bara andra gången jag och mannen äter på tu man hand sedan baby C anlände för åtta månader sedan, så vi ser löjligt mycket fram emot lunchen.

Håll förresten tummarna för att vi slipper solsting/myggattack/klinkerkollision/manetinsvasion och andra semesterrelaterade åkommor!

Vi hörs om någon vecka eller så!



Lyxig avsmakningsmeny på Guldgeten med avsaknad av vin - för personen till höger i alla fall

7 kommentarer:

Bendel sa...

Le Louis XV OCH barnvakt, lyxigt! Jag vill också besöka den krogen, inte minst för deras berömda brödkorg/vagns skull.

Stligt par på bilden!

Anonym sa...

Låter härligt! Ha en underbar semester! Själva njuter vi av vår lilla bebisflicka Alice, som anlände den 5/7. Vi har haft en hektisk tid med både flytt och ny familjemedlem, men Alice äter och sover mest, så än så länge är det ganska behändigt. Idag satt vi ute och fikade på vår altan med Alice i pappas knä. Citylivet kändes avlägset och just nu saknar jag det inte för fem öre. ;-)

Anonym sa...

Ni är så djäkla snygga. Jag ska till Antibes på barn-manfri semester på onsdag med mina förälrar, ja... iaf... Vi kanske hörs då! kram/ulrica

Hedda sa...

Bendel, det var uuuunderbart på Louis XV! Skriver mer snart.

Em, grattis!!!! och Alice, så fint. Var utanför Göteborg bor ni nu? Jag ska ner i mitten av aug.

U, tack! Och mannen har sms:at dig. Hoppas vi hinner ses!

Kram på er!

Bendel sa...

Spännande!

Hedda sa...

Bendel, any day nu. Ska bara skriva rent mina anteckningar.

Elin sa...

jamen jag vet inte vem som är snyggast!