måndag 3 november 2008

Fredag + mys = ?

Som relativ nykompling i småbarnssfären är det ord jag inte riktigt förstår. Eller förkortningar. AW till exempel, har fram tills nu betytt After Work. Efter baby C:s ankomst står det för Anna Wahlgren, hela Sveriges barnuppfostrare nummer ett.

Ett ord som förekommer allt flitigare, men vars innebörd jag ännu inte hajjat är fredagsmys. Alltså, jag vet ju vad fredag är och vad mys är, men vad gör man på/i/under ett fredagsmys? Är det barntillåtet? Om inte, inbegriper det sex? Vitt vin och räkor? Idol?

Någon som kan upplysa mig?

10 kommentarer:

Elin sa...

Du glömde "Bollibompasex". Möjligtvis så kan det ha ändrat karaktär sedan bollibompa flyttade över till barnkanalen...

Hedda sa...

Just det ja. Förväntas man ha det? Har de ändrat sändningstiden?
Svårt det här.

Alison sa...

Henrik Schyffert summerar the Friday Mys riktigt bra:

http://se.youtube.com/watch?v=bI9s_n_7B5g&feature=related

Anonym sa...

Darling, det innebär vad du vill. Definitivt Idol. Smågodis. Tacos. Pizza. Sushi och misosoppa om du frågar min fyraåring. Det enda du kan vara säker på är att det inte betyder sex.

För det orkar man bara inte efter Nemo/Ice Age 2/Shrek för sjuttioelfte gången.

Anonym sa...

Håller med anonym... Maken har somnat framför filmen två fredagar i rad. Ena kvällen öppnade vi inte ens vinet. Vilken skam!

Tur att jag ska på tjejkväll på fredag! :-)

Kramisar V.

PS. Tror förresten att tacos är ett krav. Men jag är ju nybörjare jag oxå.

annatjata sa...

Hos oss:
Popcorn, direkt efter dagis
Tacos
Vin
Idol/ Läggning (brukar bli veckans längsta läggningsprocess, eftersom barnen är "on a sugarhigh".
Mer vin
Försök till hyrd/nerladdad film
Jag somnar...

Du har blivit utmanad förresten, har inte så många jag följer så du gör som du vill..kolla min blogg: http://ihuvudetpatjata.blogspot.com

Anonym sa...

Hm. Fredagsmys = barnevakt. Hehe.

Uff, jeg orker ikke sitte og se pa TV og spise tacos/pizza - ingenting galt med det men da foler jeg meg middelaldrende med en gang.

Hva med en god middag og vin? Sex er absolutt en mulighet etter at de sma har lagt seg.

Hedda sa...

Alison, ha, ska kolla in Schyffert. Är det så vedertaget, alltså?

anonym, sushi, misosoppa och Hitta Nemo är prima mys. Kanske lite levande ljus till?

Vera, vi får ha eget fredagsmys i biomörkret. Äh, det lät lite... hm. Fast du vet jag menar! Och vin ska vi väl orka med innan vi stupar.

Annatjata, jag brukar också somna långt innan filmen är slut.

anonyma norska, det låter som ett utmärkt förslag med middag, vin och ähum, dessert ;-).

Karin sa...

Jag minns min tid med fredagsmys. Styvsonen hämtades på dagis och vi bullade upp med pizza och popcorn framför TV'n och njöt av den lugna stunden innan pappan kom hem...

Nuförtiden innebär fredagsmys att jag tar mig hem från jobbet i tid för att eventuellt hinna se idol innan jag slocknar. Så mycket för det spännande singellivet!!!

Hedda sa...

Karinraring, det låter som om ditt singelliv och mitt liv är mycket lika. Vi kan väl mysa i soffan ihop snart? Eller ge oss ut på stan.