söndag 6 april 2008

Carats? Carrots!

I torsdags var Baby C och jag på väg från ett möte till guldsmeden (ja, jag hade lite viktiga saker att snacka med honom om, men tyvärr var han inte där. Det var däremot hans förtjusande fru, som lyckades övertyga mig om att jag bara måste ha ett par ringar till för att komplettera min vigselring. Den kvinnan hade kunna sälja is till eskimåer och de hade enbart känt sig smickrade och tacksamma.)

På vägen dit snubblade vi över Ekologiska barnmatsbutiken. Förutom Hip hittade vi även Organix, vars härliga banangröt vi köpte på Wholefoods i London för några veckor sedan. Och Babynat, som har en även för vuxna smaklökar god purjolöks- och potatispuré. För att inte tala om kombinationen morot och pumpa. Underbart, men knappast billigt.

Tur att jag gör en del egen barnmat, annars är risken stor att besöken där i längden blivit dyrare än de hos grannen guldsmeden…


3 kommentarer:

Anonym sa...

Det skal vi også gjøre, gleder meg til det! Hvor gammel var baby C når dere begynte med fast føde (altså alt annet enn melk)? Lillemann på 4 mndr er fornøyd med morsmelk virker det som, tenkte å vente til han er 6 mndr dersom han ikke gir tegn til å ville ha mer næring før den tid...

Hedda sa...

Lille C var nyfiken redan vid fyra månader, men eftersom vi reste så mycket då ville jag vänta med att börja mata honom

När han var ungefär 5 1/2 månad (alltså sådär förra veckan) började jag ge honom grönsakspuré och fruktpuré ett mål om dagen och avsluta med bröstmjölk, så att han blir riktigt mätt. Han har också fått en portion banangröt varannan dag ungefär. Han älskar allt han fått smaka hittills, broccoli,avokado, banan, blåbär och päron.

Han får fortfarande bröstmjölk eller tillägg som huvudmål 3-5 gånger per dag.

Anonym sa...

Tusen takk! Gleder meg allerede, tenk hvor fort de små utvikler seg..