torsdag 10 april 2008

Packa pappas (och mammas) kappsäck

Ni som vill börja packa väskan – det här var vad vi hade med oss:

Journal
Förlossningsplan (eftersom vi glömt att skicka in vår)
Patientbricka
ID
Blodgruppspapper
Plånbok (jodå, de tar kort)

Sköna kläder till mig, mannen och bebisen (här hade jag varit förutseende och tagit med kläder i både stl 50 och 56 till knodden. Det var ju bra, eftersom han kom ut 54 cm lång. Själv hade jag samma mammamysplyschset som jag kom in i.)
Mössa och overall för hemfärden (Mössan var dock stl 50 och satt som ett litet äggskal på huvudet.)
Filt till knodden (Vi hade en supermjuk sak i ekobomull från Baby Gap)
Bärsjal (totalt onödigt. Antingen så bar vi på honom eller körde omkring i baljan. Att börja mixtra med fem meter tyg när man dessutom har ett stort stygn på magen kändes inte aktuellt för mig.)
Blöjor (onödigt, det fanns så det räckte på BB Stockholm iaf)
Boxertrosor (måste erkänna att jag körde på den osexiga nätvarianten som BB tillhandahöll)
Stora bindor (behövdes inte, det fanns ännu större bindor på plats)
Amnings-BH + inlägg
Ammningslinne
Tofflor (jag tog med ett par engångstofflor från ett spabesök. Det var smart eftersom det kom rätt mycket fostervatten i dem och jag kastade dem gladeligen när vi lämnade.)
Använt örngott från vår säng att lägga hos babyn (det glömde vi använda)
Badbrallor åt mannen (för eventuellt stöd i duschen, något som inte var aktuellt)

Necessär till mig och mannen (med lyxiga duschprodukter)
Läppbalsam
Massageolja
Glasögon och linser

Anteckningsbok + penna
Bok eller spel
I-pod + dockningsstation (toppen! Vi hade liksom eget stereopaket både i förlossningsrum och på vårt familjerum)
Frukt, godis, klubbor (eftersom jag kräktes oavbrutet behövdes inget under förlossningen. Jag hade tagit med nötter och annat om jag hade vetat hur hemsk sjukhusmaten skulle vara. Det borde jag ju iofs ha kunnat lista ut.)
Cola på petflaska
Kamera + laddare
Mobil + laddare
Bubbel (ja, det vet vi ju vad som hände med den flaskan)
Doftljus (jodå, det fick man ha och det var så mysigt på rummet när väl lille C kommit)

Babyskydd



Det ska packas i stil. Allt utom babyskyddet fick plats i Mulberrybagen

11 kommentarer:

Alison sa...

Jag fick sätta på mig de där nätboxersen när vattnet gick ordentligt. Höll jag på att köra ut Carl, de är ju så fruktansvärt fula. Men åh vad de var bra efteråt! Det slutade med att jag snodde med mig ganska många par när vi åkte hem.

Lustigt att ni tyckte maten var så hemsk. Vi fick god mat på BB Stockholm. Däremot var det en helt annan sak på Kvinnokliniken (där jag hamnade pga infektionen), det var verkligen den vidrigaste maten jag någonsin varit med om.

Hedda sa...

Alla hade snackat om hur bra maten var på BB Sthlm, så vi blev verkligen förvånade. Visserligen tror jag att de tar maten från vanliga sjukhuset på helgen - och vi var ju där från fredag till måndag - men även på måndagen var det hemskt. Det var en av anledningarna till att vi valde att åka hem tidigare.

Anonym sa...

En BB-väsklista! Vilken lycka för en höggravid kvinna! Lusläser och antecknar. Svårast att lösa blir nog Mulberryn, tyvärr.

Hedda sa...

Jenny, det går alldeles utmärkt med vilken väska som helst. Väskan är nog minst viktigt i sammanhanget. Jag tror jag fick med allt, men kan ha glömt något.

Anonym sa...

Toppen med en lista! Har du något bra tips på var man kan köpa en bra amningsbh? Ska man ta en storlek större än vad man har idag eller köra på samma?

Hedda sa...

Em, det var ju för din skull! Och snart kommer en babychecklista också.

Amningsbh är ett kapitel för sig. Jag tar och skriver ett inlägg om det också, förresten.

Anonym sa...

Vad är ett babyskydd? :-)

/(O)lyckligt ovetande

Hedda sa...

(O)lyckligt ovetande - ett babyskydd är vad en bilbarnstol för de allra spädaste av någon outgrundlig anledning kallas. Ett måste för att forsla hem lilla nykomlingen.

Anonym sa...

Perfekt lista - jag kan inte annat än att instämma. Men fick ni verkligen plats med allt i Mullisen?
Maken förbannade dock att han i all hast när vi skulle in inte fick med sig den egna dunkudden. Men det var det enda.

Hedda sa...

Karin, jäpp, det fick faktiskt plats. Tror jag. OCh en av mina dunkuddar stuvades ner i babyskyddet, det glömde jag att skriva i listan.

Anonym sa...

Yes vad underbart! Har fyra månader kvar, men en schysst packlista är ju definitivt inte fel i god tid. Tack!