måndag 26 januari 2009

175 procent och lite till

I evigheter har baby C sovit som en stock. Nattning vid 18.30 och uppvaknande vid 06.30. Tolv timmars vuxentid. Ett halvt dygn. Alltså, jag älskar ungen men jag behöver vara själv, krama mannen, glo på tv och äta godis.

Och nu i väntan på dagis är jag ju hemma med knodden på heltid och jobbar mer än halvtid på kvällarna i ett försök att få ihop "livspusslet" (åh, vad jag hatar det ordet).

Då tycker junior att det är ett utmärkt tillfälle att börja vakna någongång mellan 20 och 22, skrika sig ur spjälsängen och springa omkring i pyjamas med ett stort leende på läpparna. Efter en timme eller så går det att locka honom i säng med en liten flaska välling och lite sång.

Nästa vecka är det inskolning. Inte lär han sova bättre när han väl börjar dagis, men jag får iaf slippa nattskiftet.

5 kommentarer:

Alison sa...

Usch, stackare! Men jodå, dagis gör susen för sömnvanorna. Rutiner är det bästa som finns för små knattar. Det märker vi när Fille har sommarlov, då går det bara utför med precis allting.

Lycka till med inskolningen!

Unknown sa...

Å nej! Sådant är vidrigt irriterande! (Fast å andra sidan är de rätt goa och söta sådär på kvällskvisten, med ögonen fulla av bus - uppenbart nöjda med tillvaron. "Jag vet att jag gör något jag inte får. Yeah! Hurra för mig!") :-)

Anonym sa...

Instämmer, de brukar ta ut sig rätt bra på dagis och sova gott på nätterna. Sen vet man ju aldrig, men det finns nog goda chanser iallafall.
Lycka till!

Anonym sa...

welcome to my life! Lägg på lite nattprat & dra mamma i håret vid 02.30 & 04.35 så är du helt där.

Men när barn inte sover bort sitt liv som alla andra ungar verkar göra så lär dom sig allting mkt snabbare. Vilket faktiskt är rätt praktiskt efter ett tag. Gungor & Karuseller lixom.

Men om du kommer över ett skönhetspreparat som förvandlar ett 100årigt-trött-ansikte till en 33 åring igen så please låt mig vara den första du kontaktar.

Kram!/L-J

Anonym sa...

Instämmer med direkt föregående talare - men multilicera med 3 barn dessutom.

Som sagt - någon mirakelkur för ickesovande hardworking mummy???