tisdag 29 januari 2008

Förbannade fk

Jag är så arg på en viss myndighet att jag skulle kunna %&%&/"#%&"(#)"/ (fyll i passande eldfängd handling här) dem. Försök att vara egenföretagare och få rättvis föräldrapeng. Eller som i mitt fall - egenföretagare som varvar uppdrag med att hoppa in som anställd då och då. Då brinner det i huvudet på FK-människorna och de måste dissekera mina deklarationer i minsta krona och upprätta a- och b-inkomster (jo, det är sant) och jämföra dem.
Till min fördel? Knappast, va.

Till nästa barn ska jag antingen vara anställd eller bilda aktiebolag. Eller vara miljonär och strunta i struntsummorna de tycker att min insats som mamma är värd.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Eller så kan du lägga ned företaget en månad & kvalificera in dig som NYSTARTAD efter uppstart & därmed ansöka om summan som anställda med liknande arbetsuppgifter har för lön.

/L-J

Blondie sa...

J råkade ut för fk's finfina behandling av egenföretagare då han skulle ta ut sina 10 pappadagar.

Då fk räknar så utgår de ifrån att anställda pappor arbetar ca 240 dagar per år men att egenföretagare arbetar 365. Vilket resulterar i att ersättningen som egenföretagare får landar på 2/3 av anställda.

Hmm skapa ett gynsamt klimat för småföretagare??? Känns som om vi har en bit kvar.

Maud, öka!!!

Alison sa...

Aaah, jag bävar inför vad som komma skall. Pratade nyss med en FK-tant som visserligen fick det att låta väldigt bra, att de helt enkelt går efter mitt (hyfsat höga) resultat från 2007. Men man hör ju alla möjliga skräckhistorier om hur det kan bli så jag vågar inte tro på något förrän jag har det på papper. Om ens då.