tisdag 8 januari 2008

Tja, det blir svårt med uppropet

Imorgon, när lille C är 11, 5 veckor, ska vi äntligen skicka in anmälan om hans namn.
Det ska göras inom tre månader, säger Skatteverket.

Jag är mest intresserad vad som händer efter tre månader? (”Vi väntar och ser”, säger mannen, som är om möjligt ännu bättre på att skjuta upp saker än vad jag är.) Om man inte bestämt sig, tvångsnamnger staten knodden då? Eller får den bara ett nummer?

7356534 Nilsson
Bebis Andersson
X Svensson (utläses det Xerxes då?)

Vid lusläsning står det att ”om man inte anmäler förnamn kommer det att sakna förnamn i alla officiella register, t ex hos skolan…”

Skolan? Hallå! Det är minst sex år dit. Innan dess lyckas nog även de allra segaste föräldrarna att få in ett papper. Typ Calles mamma och pappa.

6 kommentarer:

Anna sa...

Man får en påminnelse efter 3 månader - jag talar av egen erfarenhet :).

Men förr i tiden har jag hört ett ryjte om att barnet automatiskt fick ett kungligt namn.

Anonym sa...

Det kan bli Urban också....

Hedda sa...

Haha, tack Anna!
Hmm, vi hade ju valt ett namn som råkar vara kungligt - fast snopet om han skulle bli tilldelad ett annat. Som Sten Sture.

Urban är ett rätt kul namn. Mycket internationellt ;-)...

Blondie sa...

Tänk om det blivit Folke eller Ingemund som också är gamla konunganamn...Eller Ragvald från den gamle Puke-släkten...Visst är det sexiga namn *s*

Hedda sa...

Blondie, ja! Eller Harald. Fast det är nästan lite gulligt.

Anonym sa...

Hallå, jag känner en Harald! Han är 6 år.

Nej, jag skojar inte.