måndag 7 januari 2008

Mina barn, dina ungar, andras fotbollslag

I vissa fina förorter är det trendigt att ha tre barn. Två är så… så Svensson och somliga skaffar därför ett tredje barn för att visa att de har råd. Och jag som trodde man valde att få barn för kärlekens skull… Men de måste väl fylla SUV:en med något.

Hursomhelst, ännu trendigare är det att ha ett par, tre barn själv och träffa någon som också har en handfull ungar. För att ha råd med halvt fotbollslag, då måste man ha stålar! Särskilt om laget ska utöva diverse dyra sporter och knuffas nedför skidbackar i Alperna, skumpa runt på hästryggar i Andalusien och simma i Medelhavet under minst ett lov på år.

Själv funderar jag på att vara sådär New York-trendig som Sarah Jessica Parker och nöja mig med en unge. Det finns nämligen tvillingar i släkten – och vips skulle vi bli tvungna att flytta till Saltis.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, jeg har allerede lyst på fler!! Men kan ikke si at en ny graviditet frister så veldig med det aller første. Men om et par år.. så er det på tide med en liten oppfølger! Jippi!

Anonym sa...

Hahahahaha!! Mitt i prick! Oui, här har många tre, om inte fyra (!). Du får inte glömma att alla - verkligen ALLA - dessutom åker till Thailand. Förutom vi.... som inte heller har en SUV.

Anonym sa...

Trendigt att träffa någon som har en handfull ungar. Om kärleken slår till och mannen har barn sedan tidigare, är det då trendigt?? Det är bland det dummaste jag hört på väldigt länge. Jag valde inte kärleken och hans barn för att vara trendig.

Anonym sa...

anonym - men snälla du, lite ironi i en text har ingen dött av.


mycket träffande text förövrigt. =)

Anonym sa...

Lia: Om det ändå vore såväl, är hela bloggen ironisk?? Jag tror jag skrattar ihjäl mig. Jag tål massor av ironi, men hatar fördomar och det är inte samma sak, snälla du!!!

Hedda sa...

Frida, jo, om ett par år så...
Jag saknar faktiskt min gravidmage.

Karin, fyra, ojoj,ingen hejd på välståndet ;-)!

Lia, tack!

Anonym, ja, hela bloggen är ironisk. Åtminstone stundtals. Den är ibland elak, förhoppningsvis rolig och träffande och absolut självutlämnande. Jag skriver om fenomen, trender och tankar. Bara för att något är "trendigt" innebär det inte att alla som innefattas av den har valt det just för att det är den rådande trenden. Tiotusentals kvinnor har helrätt frisyr vart tionde år därför att deras klassiska page råkar bli supertrendig, trots att de håller fast vid frisyren de andra nio åren.
Förstår du vad jag menar eller kommer jag att få på moppen för att jag jämför frisyrer och familjebildning?

Anonym sa...

Jag förstår vad du menar!! Klarar av och förstår ironi, men tydligen inte alltid :)

Anonym sa...

Haha så sant. Men jag har också hört 4. 3 är ju så... 2007. Eller t o m 2006. ;-)

Bendel sa...

Alltid lika roligt att läsa dig! Pratade om just detta med en barnmorska på SÖS då jag låg där, ju fler desto trendigare sa hon. Typ 4 och så ska man fortfarande vara snygg och leva ett intressant liv.

Blondie sa...

Jo, även jag har hört att många i den ekonomiska överklassen eller övre medelklassen vill markera sin status genom tre barn. Alla grupperingar markerar väl sin tillhörighet oavsett vilken grupp vi anser oss höra, men jag håller med om att att få tre barn för att markera god ekonomi istället för kärlek känns lite malplacé. Köp en ny briljantring istället ;-)

Anonym sa...

Hahaha! Jo, jag läste det i mama, tidningen för alla it-mammor ;)

Menmen, om man inte har bättre saker för sig än att skaffa ett tredje (eller 2008, fjärde!) barn för att vara trendig så, go for it! Så länge man kan ta hand om ungarna så... :D