onsdag 2 januari 2008

WWCCD

WWJD – what would Jesus do – har varit en populär fråga som många amerikanska ungdomar har ställt sig när det gäller allt från sex till val av film.

WWCCD – what would Coco Chanel do – är det som gäller här hemma och kom på tapeten i och med ett dilemma nyligen. Vår älskade Bugaboo går inte in i hissen – bakhjulen är lite för breda – och jag har tröttnat på att lossa liggdelen, vika ihop underdelen, stuva in den i hissen, balansera liggdelen ovanpå, klämma in mig själv och upprepa allt igen när man kommit ner/upp.

Vi har fått höra att Buggan var den absolut minsta vagnen och tänkte nog inte så mycket på vad det skulle innebära att lyfta av, vika ihop och stuva in - om och om och om igen. Jag kan skylla på att jag var gravid, vad mannen skyller på vet jag inte.

Hursomhelst, de gravida grannarna under oss såg mig en dag lyfta ur, fälla upp och sätta ihop och berättade glatt att deras Teutonia Fun minsann gick in i hissen. Så fort de gått började jag gråta och krävde att vi omedelbart skulle flytta till barnvagnsvänliga Hammarby Sjöstad.

Efter lite eftertanke inser jag att det nu bara finns två saker att göra. Ja, förutom att flytta, vilket vi kommer göra, dock inte det närmaste halvåret.

1. Köpa en Teutonia Fun. (Men behålla Buggan tills vi flyttat)
2. Såga sönder hissdörren så att de retsamma fyra centimetrarna försvinner.

Teutonian är en utmärkt vagn, men vi gillar verkligen Bugaboon, särskilt med denimtyget. Så då frågade mannen vad Coco Chanel skulle ha gjort i vår situation.

Det var enkelt. Hon, som faktiskt aldrig försakade funktion enbart för formens skull, skulle köpa en Teutonia Fun och sy ett jäkligt snyggt överdrag till. Quiltat. I svart och vitt.

Vid närmare eftertanke är det en utmärkt idé! En sån vagn vill jag verkligen ha! Jag kanske ska ringa lille Carls namne i Paris och fråga om han kan svänga ihop något…


En dam som som skapade både smarta och snygga plagg

8 kommentarer:

Lena sa...

Jag har en Teutonia fun och tycker den är supersnygg. :) Köpte ett limefärgat överdrag till den och sydde egna påslakan. Bebis är den poppigaste bebisen i mammagruppen. ;)

http://www.koala.nu/snapit/index.php?showimage=141

Sen så finns ju de nya färgerna nu med blommiga inlägg, finns en auberginefärgad liggdel med blommigt inlägg som är rätt fint.

Kan dessutom säga att den är superskön att köra, är tokkär i den.

Sen måste jag bara säga att jag sa faktiskt att man blir knäpp där i början ;) Mina tvångstankar börjar faktiskt mattas något, nu sju måander senare men de finns kvar. ;)

Blondie sa...

In i närmaste tygbutik och fram med symaskinen! Byt ut handtaget till en guldfärgad kedja, så har du en vagn som matchar din väska (dock utan emblem för det vore att vanhelga CC).

Anonym sa...

ROLIGT att du fixat en ny blogg!!

Åhhh vad förargligt att vagnen och hissen inte matchar varandra.... Har tyvärr inte nåt stajlish tips att ge dig ifrågan.
(Här i närförorten går det knappt inte heller att ta ut vagnen. Här är dock inte nån hiss problemet, utan att trotoarerna är så dåligt plogade så att man stundtals önskar att man hade medar istället för hjul på vagnen. grrr.)

Anonym sa...

Jag är i vagnväljartagen själv så det är HUR intresant som helst för mig att läsa om ditt vagndilemma. ;) Har nypt lite i denim-buggan men vi har inte bestämt oss ännu! Kämpar för att bibehålla någon form av stil. Svårt då kroppen formas som en mumintroll, fötterna svullnar och ryggen sätter stopp för klackar. Men jag kämpar på! Välkommen in till mig på www.niomanader.wordpress.com

Anonym sa...

Underbar titel!
Så synd med vagnen, men en nanny går väl in i hissen?

V.

Anonym sa...

Fniss, det låter ju skitsmart! Tur att du har nån som kan sy åt dig. :-D

Hedda sa...

Lena, åh, vad snygg! Jag jagar en svart vagn och sedan ska det minsann coutureiseras;-)!

Blondie, symaskin?

Karin, välkommen hit! Roligt att du vill följa med - och jag ser fram emot smarta tips från ett proffs!

Jenny, vilken fin blogg! När det gäller vagn, kom ihåg mitt dilemma - sätt absolut grundläggande funktion först. Sedan kan du välja mer efter form.

Vera, helt rätt tänkt!

Magdalena, visst är det en bra tanke?

Anonym sa...

Det här tipset funkar ett litet tag kanske, vi hade bugaboo cameleon och en minihiss i stan, men jag lämnade chassiet på bottenvåningen (typ 5 sekunders jobb eftersom cykelrummet var bredvid hissen) och så tog jag liggdelen på armen upp i hissen. Då slapp man dessutom smutsiga hjul upp i lägenheten.Sedan när vi bytte till sittdelen (vilket vi gjorde redan vid 5 månader på bebisens begäran) så var det mkt lättare att rulla in i hissen, så testa om den går in innan du säljer bugaboon)